TARIKH PENTING

PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2 HINGGA 7 DIS 2013

Tuesday, October 29, 2013

Kalimah Allah Dalam Pelbagai Tulisan


KENAPA kita larang Kristian gunakan kalimah Allah?

Kita menentang Kristian di Malaysia ini guna kalimah Allah kerana mereka mahu memakainya dalam bentuk uluhiyyah, iaitu dalam bentuk iktiqad atau akidah yang syirik dan kufur! Iaitu mereka mengatakan Allah itu Allah-Hus-Salis, Allah Triniti, Allah Tiga-Dalam-Satu, Allah Bapak, Allah Anak dan Allah Roh Kudus. Mereka telah, sama ada dengan sengaja atau tidak, telah menyalahgunakan kalimah Allah!

Mari kita lihat bagaimana contoh-contoh kalimah Allah yang disalahgunakan untuk membawa maksud yang mensyirikkan, bahawa kalimah Allah itu adalah Allah-Hus-Salis, Allah Triniti - Tuhan Tiga Dalam Satu iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Ruh Kudus.

a) Disebut dalam terjemahan Bible Al Kitab (ms 197 ayat 25-27) “Akulah yang memberi hidup dan membangkitkan orang mati", kata Yesus kepada Marta. “Orang yang percaya kepada Ku akan hidup, walaupun ia sudah mati. Dan orang hidup yang percaya pada Ku, selama-lamanya tidak akan mati. Percayakah engkau akan hal itu. “Tuhan," jawab Marta, “saya percaya Tuhan Anak Allah, Raja Penyelamat yang akan datang ke dunia ini".

b) Disebut alam terjemahan Al Kitab (ms 379 ayat 9) “jika Peti Perjanjian itu dibawa kearah negerinya sendiri, iaitu Bet-Semes, itu bererti bahawa Allah orang Israellah yang telah mendatangkan celaka yang hebat itu kepada kita. Tetapi jika pedati itu tidak menuju ke sana, kita akan tahu bahawa musibah itu bukan dari Allah Israel, melainkan kebetulan saja";

c) Disebut dalam terjemahan Al Kitab (ms 246 ayat 13) “hormatilah Tuhan, Allahmu, dan berbaktilah kepada Dia sahaja, dan bila kamu bersumpah, lakukanlah demi nama Nya saja";

d) Lafaz dalam upacara baptis berbunyi “saya membaptiskan kamu dengan atas nama Allah Bapa, dengan atas nama Allah Putera dan dengan atas nama Allah Ruh Kudus";

e) Risalah menyebut “Rencana Allah Untuk Menyelamatkan Kita Dari Dosa Ialah Dengan Mengutus Anaknya Yang Tunggal";

f) Risalah menyebut “Yesus Adalah Allah Dalam Bentuk Manusia";

g) Risalah bertajuk “Allah Pilih Pemimpin" menceritakan ketuhanan triniti;

h) Risalah bertajuk “Firman Allah Hidup" menceritakan tentang bible;

i) Risalah bertajuk “Jalan Kepada Allah" menceritakan tentang pengutusan Jesus;

j) Nama sebuah gereja iaitu Gereja Katolik Santa Maria Bonda Allah;

k) Nama sebuah gereja iaitu Gereja Kristus Domba Allah;

l) Nama sebuah gereja iaitu Gereja Sidang Jemaat Allah;

m) Nama sebuah gereja iaitu Gereja Allah Itu Kasih;

n) Tajuk lagu Allah Peduli dengan lirik menyebut “Allah mengerti, Allah peduli, Segala persoalan yang kita hadapi, Tak akan pernah dibiarkannya, ku bergumul sendiri, Sebab Allah Yesus ku mengerti" nyanyian Agnes Monica;

o) Tajuk lagu “Harapan Bangsa" dengan lirik menyebut “Bapa engkaulah harapan negara ini, Kaulah satu-satunya harapan di bumi Malaysia, Yesus engkaulah harapan segala bangsa, Nyatakanlah kebenaran mu" nyanyian Jaclyn Victor.

Sedangkan Allah telah berfirman dengan cukup jelas didalam al-Quran:

“Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata ‘Sesungguhnya Allah ialah Isa Al-Masih ibnu Maryam’. Pada Isa Al-Masih sendiri berkata,‘Wahai Bani Israel, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu, bahawa sesiapa yang menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka Allah pasti mengharamkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka. Sesungguhnya tiada seorang pun penolong bagi kaum yang zalim.

Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata ‘Bahawasanya Allah ialah satu daripada tiga tuhan.’ Padahal tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Yang Maha Esa. Jika mereka tidak berhenti daripada apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang yang kafir antara mereka akan dikenakan azab yang pedih". Surah Al-Maidah:72-73

Jadi bagi kita umat Islam ini adalah soal akidah! Ini soal keimanan! Ini soal kepercayaan! Ini soal perintah Allah! Atas sebab itulah kita menentang! Itu sebabnya kita melarang! Dan kita tidak akan berkompromi walau sebesar habuk pun dalam isu ini!

Adakah kalimah Allah bukan hak milik mutlak orang Islam!

Memang benar kalimah Allah bukan milik umat Islam. Kalimah Allah bukan milik Nabi Muhammad SAW. Kalimah Allah bukan milik UMNO. Kalimah Allah bukan milik Pas. Kalimah bukan milik Perkasa. Kalimah Allah bukan milik mahkamah!

Jadi siapa pemilik kalimah Allah? Jawapannya mudah. Pemilik kalimah Allah ialah Allah SWT sendiri! Dialah pemilik mutlak kalimah itu. Hanya Dia yang berhak mutlak memberi kebenaran siapa yang boleh menggunakannya. Hanya Dia yang berhak mutlak memberi syarat penggunaannya.

Hanya Dia yang berhak mutlak menentukan cara penggunaaannya. Hanya Dia yang berhak mutlak menentukan diskripsi kalimah itu! Hanya Dia - Allah SWT - pemilik kalimah Allah. Dan Dia telah menegaskannya dengan cukup jelas tanpa sebarang keraguan sedikit pun di dalam al-Quran:

Katakanlah bahawa (kalimah) Allah itu (bermaksud) Maha Esa (Yang Satu); (Dan sifatnya ialah) kepada Allah tempat segala sesuatu bergantung; Dia Allah tidak beranak, atau diperanakkan; Dan tidak ada sesuatu apa pun yang setara atau sekufu dengan Allah!

Al-Ikhlas: 112:1-4

Jadi pemilik mutlak kalimah Allah telah menegaskan bahawa kalau mahu mengguna kalimah Allah persilakan tetapi mesti merujuk kepada empat syarat iaitu Dia hanya Satu; Dia tempat bergantung segala makhluk; Dia tidak ada anak; Dia tidak ada sekutu! Sebaliknya bila Kristian mahu mengguna kalimah Allah ia berubah menjadi bentuk syirik dan kufur seperti berikut:

“Katakanlah bahawa Allah itu TigaDalam-Satu;

“Kami bergantung kepada Jesus (untuk penebus dosa dan lain-lain);

“Bahawa Allah ada anak bernama Jesus;

“Bahawa Roh Suci (malaikat) itu sekutu dan setara dengan Allah";

Maka jelas sejelas-jelasnya bahawa maksud yang dibawa oleh Kristian dalam penggunaan kalimah Allah adalah bercanggah sama sekali dengan maksud yang Pemilik kalimah Allah itu sendiri nyatakan!

Apa pendirian kita?

Pendirian kita umat Islam ialah berpegang semula kepada al-Quran. Dan jelas didalam al-Quran Allah menyebut:

“Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampaui batas dalam agama mu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sungguh, Al Masih ‘Isa putra Maryam itu adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimah-Nya yang disampaikan-Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dari Nya. Maka berimanlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu mengatakan “(Allah itu) Tiga (triniti)". Berhentilah (dari berkata sedemikian).

Itu lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci dia dari (tohmahan) mempunyai anak. Milik-Nya apa yang ada di langit, dan apa yang ada di bumi. Dan cukuplah Allah sebagai Pelindung." An-Nisaa’ 4: 171

Tugas dan tanggungjawab kita umat Islam ialah bukan dengan bersekongkol atau bersetuju atau meredai perbuatan mensyirikkan Allah yang boleh membawa kepada kekufuran ini. Jangan kita beria-ia hanya kerana kemaruk sokongan dan undi sampai sanggup menggadai akidah dan keimanan, konon bertaqqiyah untuk mendapatkan kuasa.

Kita bukan syiah yang sanggup dan boleh bertaqqiyyah, walau dalam soal akidah. Kita ahli Sunnah Wal Jamaah patutnya cukup jelas pendirian dan pegangan kita. Tidak perlu kita bersorok-sorok, main aci-aci buka pintu semata-mata kerana gila undi, gila kerusi! Tugas dan tanggungjawab kita pertama ialah dengan mencegah kekufuran, kesyirikan dan kemungkaran besar ini.

Kerja kita ialah memperbetulkan penyalahgunaan kalimah Allah ini. Maknanya kita kena turun padang. Pergi jumpa dengan mereka, terutama penganut Kristian. Malah ini merupakan peluang untuk kita melaksanakan tugas Rasulullah SAW iaitu berdakwah.

Beritahu mereka dengan jelas; kalimah Allah yang kamu gunakan itu sebenarnya dan sepatutnya membawa maksud Allah Tuhan Yang Satu, Allah yang kita bergantung sepenuhnya kepada dia (bukan makhluk atau patung atau haiwan dan lain-lain); bahawa Allah itu tidak ada anak dan tidak ada bapak; dan Allah itu tidak ada yang sama setaraf dan sekufu dengan dia!

Nah, itulah kerja dan tugas kita. Jangan cakap sahaja, keluar dan laksanakannya. Sabda Nabi SAW," baalighul anni walau aayah" - sampaikan daripadaku walau sepotong ayat!

Semoga Allah SWT memberikan petunjuk dan hidayah kepada kita, memelihara keimanan dan akidah kita, dan memberikan kita kekuatan istiqomah mengharungi zaman fitan ini insya-Allah.--UM

No comments:

Post a Comment